Utkast: vardag...

Hallå hallå!

Tillbaka efter cirka 24 timmar på Norrbyskär, en otroligt vacker ö eller skärgård cirka 20 minuter från Umeå. Detta är plasten för vårt kommande midsommarläger!



Första presentationen för Röda Korsets räkning hade vi i måndags. tänk er - jag, martina klemisch står upp och har ett föredrag på ENGELSKA inför 20 elever i åk 3.! helt klart stolt över mig själv om man får säga det och vara det.. igår var det andra presentationen, Internationella gymnasiet, i aulan.! mycket frågor och intresserade elever! vi gillart!

jag har ju även som uppdrag att hålla ett antal föredrag om utbytet/zambia för skolor i lidköping. ett uppdrag från lidköpings kommun eftersom de gav mig värdet av 1000 stycken enkronors tuggummin.. så kallade toj.

föresten har ju mor har fyllt år och dessutom fått ett egengjort halsband av oss syskonen. det vill säga nicole och mig. (jag stansade på två metall bitar, låter inte som de blev så bra men det blev det ) annars är allt som vanligt förutom att jag håller på att bli förkyld plus att jag skar mig i tummen idag då jag var den som styrde och ställde o disken på norrbyskärslägergård.. sedan har jag också upptäckt idag att man behöver faktiskt tänkta på lite saker om man ska effektivisera diskningen, ( då jag trodde mig inneha de kunskaperna då jag sett både bra och dåliga exempel på diskning för korsika tiden ) eftersom man ju vill göra allt så snabbt som det bara går.! ett annat exempel på detta är då vi skulle få vänta onödigt länge på bussen efter färjan från ön. så martina frågor två killar om hon får åka med dem till umeå.! - självklart! så jag hann med att både åka till iksu och träna bodycombat, duscha, backa upp väskan från norrbyskär och kolla mailen innan hennes övergivna vän nankonde kom hem!. (lugn hon hade beskydd av en annan svensk ypd tjej som gudiade dem under bussfärden)

kan någon berätta för mig vad jag ska göra efter det här utbytet? De som tipsar mig vad jag kan ha för framtidayrke/plugg har chans att vinna en trisslott. vinnare meddelas per telefon!!

kanske ska berätta lite om hur går det går för min vän nankonde och vad hon tycker om sverige!. (nog därför många läser, speciellt folket som hittar bloggen från ciu's hemsida.) hon påstår att det inte är så stor skillnad från hennes hemland, ibland. (vilket jag inte håller med om) hon förundrades över att min katt molly var ID-märk i örat och att imponerad över våra register. de zambiska deltagarna har också kommenterat att vi går väldigt fort här i sverige. allt är i tid, fina, bra vägar (infrastrukturen kanske jag ska säga). kommenterat våra gråa kläder (vinterjackor i början på april kanske förklarar saker, inte många som har skrikrosa eller gula vinterjackor liksom) att vi äter råa grönsaker och att vi bla tjatar om natur, det är grönt, fint, vatten! - bara ett smakprov av hur sverige uppleves från en helt annat kultur!

väderprognosen säger 26 garder på lördag för umeå!  i helgen blir det besök från 10 stycken YPD:are från kramfors, brännbollsyran och sol! ha en trevlig helg!


bye!

martina


galet mycket jobb med projektet och inte klokare blir man på försenade människor och likgiltighet - tur att vi alla är olika! hittade denna video som handlar om att vara öppensinnad om fördomar och nytänkande bla. ta en titt!

http://www.youtube.com/watch?v=T69TOuqaqXI&feature=player_embedded



Kommentarer
Postat av: Anonym

Blev jätte glad för halsbandet.Tack ska ni ha!

Mamma Birgitta

2009-05-31 @ 18:46:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0